Arjan Dasselaar Pagina 1 8-10-2004

College-aantekeningen CBS Memo-schandaal.

Noten vooraf. Dit zijn mijn eigen aantekeningen die ik heb gebruikt voor het gastcollege dat ik
op 7 oktober 2004 gaf aan de Umver51t61t Lelden

ho)

Het betreft hier geen volledig uitgewerkt verhaal, enkel de getoonde websites plus bijbehorende
steekwoorden.

De auteur verstrekt louter voor non-profit onderwijsdoeleinden een gebruiksrecht voor deze
informatiecompilatie aan derden. Voor ieder ander gebruik is toestemming van de auteur vereist.
Alle rechten voorbehouden.

Arjan Dasselaar, 8 oktober 2004.

Openingsillustratie: memo-parodie
http://www.imao.us/img/bush awol memo.]

Ik ga het hebben over een Amerikaans schandaal waarbij het network CBS in de problemen
kwam door het maken van een uitgebreide reportage over anti-Bush-memorandums, die later
vervalst bleken te zijn.

Die memo’s zelf zijn niet zo relevant voor het verhaal dat ik ga vertellen. Wat veel belangtijker is,
is hoe de blunder — en zelfs het mogelijke bedrog — van zender CBS duidelijk werd.

Op 8 september zond de Amerikaanse nieuwszender het programma 60 Minutes uit.
http://www.cbsnews.com/stories/2004/09/08/6011/main641984.shtml
http://www.usatoday.com/news/nation/2004-09-09bushdocs.pdf

De posting waarmee het allemaal begon op woensdag 8 september
http://www.freerepublic.com /focus/f-news /1210702 /posts?q=1&&page=1
(posting 40)

Weblogger Charles Johnson van LGF ging er op 9 september echt werk van maken
http://littlegreenfootballs.com /weblog/Pentry=12526

Hij typte het document na in Microsoft Word, en kwam erachter dat je dan een document kreeg
dat precies paste op het CBS-document, zoals in deze animatie te zien is:
http://homepage.mac.com/cfj/.Pictures/combo-high-res.gif

De aanvankelijke reactie van CBS was nogal sceptisch:
http://www.coxandforkum.com /archives/000413.html

Er werd zelfs een ex-leidinggevende van stal gehaald die op de rechtse zender Fox hem even flink
van jetje gaf:
http://www.foxnews.com/story/0,2933,132494,00.html

Former CBS executive Jonathan Klein complained on Fox News that "these bloggers
have no checks and balances. . .. You couldn't have a starker contrast between the

~% ISOPEDA JOURNALISTIEKE PRODUCTIES ENTRAININGEN Heer Halewijnstraat 20hs 1055 ST Amsterdam www.isopeda.nl Postbank 6164485


http://www.praktijkstudies.leidenuniv.nl/index.php3?id=93&c=12&t=3&m=&actie=toon_beri
http://www.imao.us/img/bush_awol_memo.jpg
http://www.cbsnews.com/stories/2004/09/08/60II/main641984.shtml
http://www.usatoday.com/news/nation/2004-09-09bushdocs.pdf
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1210702/posts?q=1&&page=1
http://littlegreenfootballs.com/weblog/?entry=12526
http://homepage.mac.com/cfj/.Pictures/combo-high-res.gif
http://www.coxandforkum.com/archives/000413.html
http://www.foxnews.com/story/0,2933,132494,00.html

Arjan Dasselaar Pagina 2 8-10-2004

multiple layers of checks and balances and a guy sitting in his living room in his pajamas
writing."

Oftewel ‘een stelletje nerds dat in pyjama’s de wereld becommentarieert’:

http://www.donaldsensing.com /2004 /09 /those-darn-bloggers.html
http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images/bok2.goif
http://instapundit.com/archives/017736.ph

Toen was het oorlog tussen bloggers en CBS

http://acepilots.com/mt/mt-static/bloggahland.html
http:/ /www.rathergate.com
http://www.ratherbiased.com

Er verschenen ook alletlei parodieén, die met name allerlei anachronismen in de vervalsingen
hekelden. De mening van CBS dat je in 1972 heel goed een document kon maken dat er precies
zo uitzag als een nieuw document uit Microsoft Word, kon ook al niet op veel enthousiasme
rekenen:

http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images/bok.gif
http://www.splendoroftruth.com/curtjester /archives /005093.ph

Gevestigde media begonnen zich met de kwestie te bemoeien. Eerst nog vanuit meta-perspectief,
zoals de LA Times
http://www.latimes.com/news/politics /la-na-blog12sep12,1,3703412.story?coll=la-home-

politics

Die grapte gelijk maar even de suggestie dat het allemaal een Republikeins complot zou zijn, met
meesterstrateeg Karl Rove als de geheimzinnige poster ‘Buckhead’ die de kwestie in eerste
instantie aan het rollen bracht.

Sommige media, met name die uit linkse staten (WA en CA, zie www.electoral-vote.com), gingen
vervolgens hier mee aan de haal:

http://www.latimes.com/news/politics /2004 /1a-091704buckhead lat,1,494535.story

http:/ /seattletimes.nwsource.com /html/nationworld /2002039080 buckhead18.html

Erg verbazingwekkend is dat niet. De meeste politicke weblogs of blogs hebben een specificke
ideologische oriéntatie, en trekken dus ook linkse dan wel rechtse bezoekers. Dat een rechtse
website zich kritiek op de eigen voorman aantrekt, is niet heel erg bijzonder.

In andere kranten werd de kwestie belachelijk gemaakt:
http://cagle.slate.msn.com /news/CBSandDanRather/images2/fairrington.gif

Hier wreekt zich het onderscheid tussen kwaliteitskranten en partijpoliticke kranten. De
Washington Post, een krant met toch enkele zeer kritische politiecke verslaggevers zoals Dana
Milbank, deed wat een journalisticke organisatie moet doen, en probeerde uit te vinden wie er
geh)k had. Een ware serie artikelen Volgde

=%22cbs+memos%22+site%3Awashingtonpost.

com&btnG Search

~% ISOPEDA JOURNALISTIEKE PRODUCTIES ENTRAININGEN Heer Halewijnstraat 20hs 1055 ST Amsterdam www.isopeda.nl Postbank 6164485


http://www.donaldsensing.com/2004/09/those-darn-bloggers.html
http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images/bok2.gif
http://instapundit.com/archives/017736.php
http://acepilots.com/mt/mt-static/bloggahland.html
http://www.rathergate.com
http://www.ratherbiased.com
http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images/bok.gif
http://www.splendoroftruth.com/curtjester/archives/005093.php
http://www.latimes.com/news/politics/la-na-blog12sep12,1,3703412.story?coll=la-home
http://www.electoral-vote.com
http://www.latimes.com/news/politics/2004/la-091704buckhead_lat,1,494535.story
http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2002039080_buckhead18.html
http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images2/fairrington.gif
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q

Arjan Dasselaar Pagina 3 8-10-2004

Het resultaat was niet erg leuk voor CBS, want de Washington Post oordeelde in het voordeel
van de rechtse bloggers. En de onwelgevallige berichtgeving aan partisanship wijten kon niet,
vanwege de signatuur van de WP. Op dinsdag 14 september publiceerde de WP een vernietigend
artikel, waarin CBS’ eigen experts werden aangehaald om de memo’s te bekritiseren:
http://www.washingtonpost.com -dyn /articles/A18982-2004Sep13.html

Opvallend was dat de gevestigde media zoals de Washington Post gebruikmaakten van
deskundigen die door de bloggerwereld waren aangedragen. Zo was daar expert dr Joseph
Newcomer, die voor het eerst opdook op het rechtse blog INDC Journal.
http://www.indcjournal.com/archives/000871.ph

Newcomer maakte zijn research voor iedereen openbaar
http://homepage.mac.com/cfi/newcomer/index.htm

Dit is een cruciaal punt. Want het is deze openbaarmaking van bewijs die CBS de das om deed.
Internet heeft het normaal gemaakt dat achtergrond- en broninformatie van journalisten wordt
gepubliceerd. Had CBS de eigen memos niet openbaar gemaakt, dan hadden bloggers niet
kunnen onderzoeken of ze echt waren. Internet heeft mediaconsumenten veeleisender gemaakt,
en die veeleisendheid maakt kwetsbaar. Eraan ontkomen kan niet meet.
http://www.usatoday.com/news/nation/2004-09-09bushdocs.pdf

Op 15 september, een dag na het WP-artikel, hield CBS echter nog steeds vol dat er niets aan de
hand was:

http://www.cbsnews.com /htdocs/pdf/cbsstatement.pdf

http://cagle.slate.msn.com /news/CBSandDanRather/images /arial5.oif

Maar de WP hield niet op. Op 16 september werd duidelijk dat de memo’s vermoedelijk waren
gefaxt vanuit een kopieerwinkel, een Kinko’s, in Texas, op 34 kilometer afstand van een bekende
criticaster van George W. Bush. Dat dit de bron was van de memo’s, was ongetwijfeld bekend bjj
CBS en had tot extra voorzichtigheid moeten leiden:

http://www.washingtonpost.com -dyn /articles/A24635-2004Sep15.html

Deze meneer Bill Burkett, ontdekte een conservatief blog, bleek ook nog banden te hebben met
felle Bush-bestrijders
http://powerlineblog.com /archives/007881.ph

Ook andere kranten gingen zich er steeds meer mee bemoeien, zoals de LA Times, die met een
reconstructie kwam op 18 september.
http://www.latimes.com/news/custom/showcase/la-na-cbs18sep18.story

Maar nog steeds hield CBS de rangen gesloten.
Op 19 september volgde de Washington Post met een artikel dat de werkwijze van CBS verder

kritiseerde. CBS zou zich teveel hebben gehaast bij het naar buiten brengen van de memo’s:
http://www.washingtonpost.com /wp-dyn/articles/A31727-2004Sep18.html

~% ISOPEDA JOURNALISTIEKE PRODUCTIES ENTRAININGEN Heer Halewijnstraat 20hs 1055 ST Amsterdam www.isopeda.nl Postbank 6164485


http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A18982-2004Sep13.html
http://www.indcjournal.com/archives/000871.php
http://homepage.mac.com/cfj/newcomer/index.htm
http://www.usatoday.com/news/nation/2004-09-09bushdocs.pdf
http://www.cbsnews.com/htdocs/pdf/cbsstatement.pdf
http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images/arial5.gif
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A24635-2004Sep15.html
http://powerlineblog.com/archives/007881.php
http://www.latimes.com/news/custom/showcase/la-na-cbs18sep18.story
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A31727-2004Sep18.html

Arjan Dasselaar Pagina 4 8-10-2004

CBS kwam op 20 september pas met een verklaring, 12 dagen na de eerste uitzending:
http://www.cbsnews.com /stories/2004/09/20/politics/main644539.shtml

Volledige excuses volgden er nog immer niet:

‘Based on what we now know, CBS News cannot prove that the documents are authentic, which
is the only acceptable journalistic standard to justify using them in the report.’

Wat nogal een wezelachtige zin is als je er over nadenkt.

Maar nog was het verhaal niet ten einde. Eind september dook een nieuwe deskundige op die
beweerde dat de memo’s wél authentiek waren en dat hij ze op een typemachine kon
reproduceren:

http://imrl.usu.edu/bush memo study/index.htm

Al snel bleek dat ook hier niet veel van klopte
http://wizbangblog.com /archives/003851.ph

Zo was er schijnbaar geknoeid met het ‘bewijsmateriaal”:
http://wizbangblog.com /archives/damnth.j

Newcomer bemoeide zich er nogmaals tegenaan:
http://www.flounder.com/bush2b.htm

De blogosphere was woedend: http://deseretnews.com/dn /view/0,1249,595095508,00.html
http://www.wired.com/news/politics /0,1283,65250,00.htmlPtw=wn _tophead 1

En leek het erop dat de producer van het gewraakte CBS-item, Mary Mapes, banden had met
deze onderzoeket:
http://wizbangblog.com/archives/003859.php

De Washington Post publiceerde op 4 oktober een portret van Mapes.
http://www.washingtonpost.com /wp-dyn/articles/ A4847-2004Oct3.html

De WP liet bronnen aan het woord waaruit bleek dat ze wellicht meer activist was dan journalist,
al laat de krant de conclusie zoals het hoort aan de lezers over:

De rechtse blogosphere had toen al lang de overwinning uitgeroepen

20 sept WP 26 sept NYT, 27 sept Time
http://www.washingtonpost.com -dvn/articles/A34153-2004Sep19.html

De kijkers straften CBS genadeloos af:
http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images2 /brookins.gif
http:/ /www.nvpost.com/news/nationalnews/31000.htm

Sommige affiliates zeiden zelfs de samenwerking met CBS op:
http:/ /www.examinetr-enterprise.com/articles/2004/10/06/news/400.txt
http://www.theeagle.com /businesstechnology/100604wtaw.ph

Shattered Glass: het is niet de eerste keer dat dit gebeurt
http://www.imdb.com/title/tt0323944/
(Ga die film zien)

% ISOPEDA JOURNALISTIEKE PRODUCTIES ENTRAININGEN Heer Halewijnstraat 20hs 1055 ST Amsterdam www.isopeda.nl Postbank 6164485


http://www.cbsnews.com/stories/2004/09/20/politics/main644539.shtml
http://imrl.usu.edu/bush_memo_study/index.htm
http://wizbangblog.com/archives/003851.php
http://wizbangblog.com/archives/damnth.jpg
http://www.flounder.com/bush2b.htm
http://deseretnews.com/dn/view/0,1249,595095508,00.html
http://www.wired.com/news/politics/0,1283,65250,00.html?tw=wn_tophead_1
http://wizbangblog.com/archives/003859.php
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A4847-2004Oct3.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A34153-2004Sep19.html
http://www.time.com/time/archive/preview/0,10987,1101040927-699392,00.html
http://www.nytimes.com/2004/09/26/magazine/26BLOGS.html?pagewanted=all&position
http://cagle.slate.msn.com/news/CBSandDanRather/images2/brookins.gif
http://www.nypost.com/news/nationalnews/31000.htm
http://www.examiner-enterprise.com/articles/2004/10/06/news/400.txt
http://www.theeagle.com/businesstechnology/100604wtaw.php
http://www.imdb.com/title/tt0323944/

Arjan Dasselaar Pagina 5 8-10-2004

Hij gaat over Stephen Glass, een journalist die voor het prestigieuze The New Republic
(www.tnr.com) 41 verhalen schreef, waarvan er zeker 27 verzonnen waren.
http://www.wordig.com/definition/Stephen Glass

http://slate.msn.com/id /2088948/

Ook dat verhaal werd via internet kapotgecheckt: alleen niet door bloggers, maar door
journalisten.
http://www.forbes.com/1998/05/11/otw.html

Internet maakt feiten checken veel eenvoudiger. Tot voor kort kwam je er als medium mee weg
als je je bronnen niet prijsgaf. Zoals we hebben gezien is het al bijna gewoon om die op je site te
zetten. Bovendien sta je bloot aan een kijkerspubliek met allerlei verschillende expertises, en die
hebben via weblogs ook de mogelijkheid om die expertises met elkaar uit te wisselen.

CBS is wat door sommigen geringschattend de Main Stream Media wordt genoemd, een instituut
dat ontstond in de tijd dat kijkers twee keuzes haden: geloven wat ze werd verteld, of helemaal
niets geloven. Een alternatief voor de paar zenders en kranten was er niet. Met die houding leven
kan niet meer.

En ook in Nederland zullen journalisten kritisch benaderd worden: Reporter

http://www.kro.nl/reporter/dossiers/rijkenrechtbank/Inhoudsopgave.asp?ComponentID=1631
16&SourcePagel D=34378#4

Ook al wordt die kritiek niet altijd gewaardeerd:

http:/ /www.2525.com/log/archives /2004 /09 /onderzoeksjourn.html

Zie ook deze allergische reacties uit Amerika.

http://powetlineblog.com /archives/007965.ph

Of deze van columnist Richard Cohen in de WP:

http://www.washingtonpost.com -dyn/articles/A45791-2004Sep23.html

Of de defensieve houding van Tom Brokaw en Peter Jennings:
http://news.vahoo.com/news?tmpl=story&cid=496&u=/ap/20041002/ap on en tv/rather a
nchors 2&printer=1

Je moet als journalist concurreren op autoriteit en authenticiteit, en beide raak je sneller kwijt dan
ooit tevoren. Door internet heb je er als het ware duizenden ingezonden brieven-schrijvers bij, en
ze zijn mondiger, effectiever en machtiger dan ooit.

CBS heeft dat nog altijd niet begrepen. Want raad eens wat men dinsdag 5 oktober
bekendmaakte?

Juist: de resultaten worden pas bekend na de verkiezingen, als het antwoord op de vraag of CBS
zich wellicht door partijpoliticke belangen heeft laten leiden — of het antwoord nu positief of
negatief uitvalt — toch niets meer uitmaakt.

Dank voor jullie aandacht.

~% ISOPEDA JOURNALISTIEKE PRODUCTIES ENTRAININGEN Heer Halewijnstraat 20hs 1055 ST Amsterdam www.isopeda.nl Postbank 6164485


http://www.tnr.com
http://www.wordiq.com/definition/Stephen_Glass
http://slate.msn.com/id/2088948/
http://www.forbes.com/1998/05/11/otw.html
http://www.kro.nl/reporter/dossiers/rijkenrechtbank/Inhoudsopgave.asp?ComponentID=1631
http://www.2525.com/log/archives/2004/09/onderzoeksjourn.html
http://powerlineblog.com/archives/007965.php
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A45791-2004Sep23.html
http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=496&u=/ap/20041002/ap_on_en_tv/rather_a
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story2&u=/nm/20041005/tv_nm/media_campaign_

